АМКУ розповів про проблемні питання, які виникають під час проведення публічних закупівель та їх оскарження

Антимонопольний комітет України повідомив, що загальна статистика скарг, які надійшли протягом 2015-2017 років до органу оскарження, свідчить про те, що із початком функціонування системи публічних закупівель (Прозорро) кількість скарг постійно зростала, а також збільшувалась кількість порушень з боку замовників під час проведення торгів, а саме:

за весь 2015 рік надійшло близько 1350 скарг;

за 2016 рік надійшло близько 3100 скарг;

станом на 18.08.2017 вже надійшло більше 3500 скарг.

Причиною такого збільшення скарг, на думку анти монопольщиків, є, як довіра з боку підприємств до органу оскарження, як дієвого інструменту захисту прав від неправомірних дій замовників, так і відкритість пропозицій конкурентів, що дозволяє суб’єктам господарювання самостійно виявляти порушення в пропозиціях конкурентів.

За період функціонування органу оскарження з 2010 року категорія порушень майже незмінна: встановлення дискримінаційних умов у документації, у тому числі, встановлення технічних вимог під конкретного постачальника; дискримінаційний підхід під час розгляду пропозицій учасників (неправомірне відхилення учасника або обрання переможцем учасника, пропозиція якого не відповідає умовам документації).

Однак, аналізуючи кількість скарг, які до теперішнього часу надходять до Комітету, можна зробити висновок, що замовники не завжди враховують висновки органу оскарження та продовжують вчиняти ті ж самі порушення законодавства або вдаються до нових порушень.

Так, Комітет зазначив, що за останній період (2016-2017 років), чи не найбільша кількість скарг (більше 500 скарг) надійшла на дії ПАТ «Укрзалізниця» та його філій/підрозділів.

Поряд з недотриманням замовниками вимог законодавства у сфері публічних закупівель слід акцентувати увагу і на значному збільшенню випадків зловживань з боку учасників торгів (у тому числі, потенційних) під час оскарження процедур публічних закупівель.

Зі свого боку Комітет направляв відповідну аналітична інформація до Кабінету Міністрів України, Прем’єр-міністра України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, а також неодноразово виступав ініціатором внесення відповідних змін до законодавства (які свого часу були враховані, як в Законі України «Про здійснення державних закупівель», так і в Законі України «Про публічні закупівлі»).

Усвідомлюючи необхідність подальшого удосконалення системи закупівель та процедури оскарження з урахуванням того, що рівень досвідченості учасників торгів та, відповідно, суб’єктів оскарження постійно зростає, Комітет направляв до Адміністрації Президента України, а також до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України свої пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі», якими запропонував, зокрема, удосконалити порядок оскарження шляхом зобов’язання надання суб’єктами оскарження документального підтвердження наміру приймати участь у торгах, які ними оскаржуються, та шляхом удосконалення оплати за подання скарги.

На думку АМКУ, це дозволить скоротити кількість зловживань потенційними учасниками права на оскарження, зокрема, умов тендерної документації.

Рекомендовані публікації

Додати коментар