ЧИ ВІРНО РІВНЕНСЬКЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ АМКУ ЗАСТОСОВУЄ ПОЛОЖЕННЯ МЕТОДИКИ У ВИЗНАЧЕННІ СУБ’ЄКТА ТАКИМ, ЩО ЗАЙМАЄ МОНОПОЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ НА РИНКУ ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ?

Це питання поставив і суд касаційної інстанції в системі господарських судів.

Вищий господарський суд України відправив справу за позовом ПАТ “Рівнеобленерго” на новий розгляд, скасувавши рішення двох попередніх інстанцій – Рішення господарського суду Рівненської області та постанову Рівненського апеляційного господарського суду.

Рішенням адміністративної колегії Рівненського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 03.02.2016 дії ПАТ “Рівнеобленерго” були визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та накладено штрафні санкції у розмірі 68 000 грн.

Тервідділенням було встановлено, що за результатами діяльності в 2015 році та поточному періоді 2016 року ПАТ “Рівнеобленерго” займає монопольне становище на ринку постачання електричної енергії, як таке, що не має, жодного конкурента на цьому ринку в територіальних межах Рівненської області з часткою 100 %.

Порушення полягало у бездіяльності ПАТ “Рівнеобленерго” щодо нерозірвання договору про постачання електричної енергії з ТОВ “ВЕСТ-ТОРГ”, що призвело до не укладення договору з Підприємцем.

Рівненське тервідділення АМКУ визнало, що порушення було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку та призвело до ущемлення інтересів споживачів.

Розпорядженням Антимонопольного комітету України від 28.11.2012 № 874-р затверджено Порядок складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій, відповідно до якого визначається складання та ведення Антимонопольним комітетом України зведеного переліку суб’єктів природних монополій з метою виконання положень Закону України “Про природні монополії”.

Як встановив Вищий господарський суд України, ПАТ “Рівнеобленерго” згідно зведеного переліку суб’єктів природних монополій є суб’єктом природної монополії на ринку послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, зокрема у Рівненській області.

Разом з тим, як вище ми вказали, тервідділенням було встановлено, що за результатами діяльності в 2015 році та поточному періоді 2016 року ПАТ “Рівнеобленерго” займає монопольне становище на ринку постачання електричної енергії

З рішення ВГСУ, враховуючи те, що постачання електричної енергії та передача (транспортування) електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами не є тотожними видами діяльності, у той час як ПАТ “Рівнеобленерго” визначений суб’єктом природної монополії на ринку послуг з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, зокрема у Рівненській області, для правильного застосування у спірних правовідносинах норм, а відтак і для ухвалення законного та обґрунтованого судового рішення в даній справі суди попередніх інстанцій, насамперед мали перевірити правильність застосування Відділенням відповідних правових норм, зокрема положень Методики у визначенні позивача таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку постачання електричної енергії (не перебираючи при цьому на себе не притаманні суду функції, які здійснюються виключно органами Антимонопольного комітету України).

Не встановивши, таким чином, обставин, які являють собою істотні складові предмета доказування в даній справі, попередні судові інстанції припустилися неправильного застосування вимог законодавства щодо прийняття судового рішення за результатами обговорення усіх обставин справи.

У зв’язку з цим ВГСУ передав справу на новий розгляд до господарського суду Рівненської області.

Рекомендовані публікації

Додати коментар