КОЛИ ІНФОРМАЦІЯ НА ЦІННИКАХ ТА ЧЕКАХ В МАГАЗИНАХ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ. ЯК ВОЛИНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ВІДДІЛЕННЯ АМКУ ЗАХИЩАЄ СПОЖИВАЧІВ ВІД НЕДОБРОСОВІСНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ

Непоодинокими в роздрібних мережах виявляються випадки, коли інформація на цінниках та касових чеках щодо вартості товарів суперечить одна одній – на ціннику найчастіше ціна менша, ніж виявляється у чеку.

Коли придбавається один або два товари, то виявити невідповідність не складно. Проте, коли кількість товарів велика, то запам’ятати ціну на ціннику та перевірити її з ціною в чеку вже не легко (ви ж не будете фотографувати всі цінники товарів?).

Відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів регулюються Законом України «Про захист прав споживачів». Так, споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння. Ціна продукції повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов’язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачуються споживачем під час придбання відповідної продукції.

Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару. Отже, саме до придбання товару споживач має право на повну та достовірну інформацію.

Закон України «Про захист прав споживачів» забороняє ведення нечесної підприємницької діяльності, зокрема будь-якої діяльності, що вводить споживача в оману. Якщо підприємницька практика спонукає або може спонукати споживача дати згоду на здійснення правочину, на який в іншому випадку він не погодився б, така практика вважається такою, що вводить в оману.

Це стосується, в тому числі, ціни або способу розрахунку ціни чи наявності знижок або інших цінових переваг.

Державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів здійснює Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та її територіальні органи. Ця установа має право, зокрема, перевіряти додержання суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері торгівлі і послуг, правил торгівлі та надання послуг шляхом безперешкодного відвідування та обстеження відповідно до законодавства будь-яких виробничих, торговельних та складських приміщень таких суб’єктів. Крім того, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та її територіальні органи мають право проводити контрольні перевірки правильності розрахунків із споживачами за реалізовану продукцію, у тому числі харчові продукти.

Отже, підприємницька діяльність, що вводить в оману споживача, заборонена, контроль за додержанням правил торгівлі здійснює уповноважена на це установа Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та її територіальні органи.

Разом з тим, Антимонопольний комітет України та його органи не стоять осторонь недобросовісної поведінки торговельних мереж.

Наприклад, Волинське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України за результатами дослідження діяльності учасників ринку роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах в межах м. Луцька на предмет дотримання вимог законодавства про захист від недобросовісної конкуренції при реалізації продуктів харчування в асортименті в частині достовірності маркування інформації щодо вартості товарів на цінниках і чеках, термінів їх придатності, виявило численні випадки порушення Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» у вигляді поширення інформації, що вводить в оману. Як повідомляє на своєму сайті відділення, інформація зазначена у цінниках та касових чеках до товарів щодо їх вартості суперечить одна одній і є неправдивою. Зазначені випадки не є одиночними, що підтверджується повідомленнями із ЗМІ та ін.

Враховуючи надані органам АМКУ повноваження сприяти розвитку добросовісної конкуренції, Волинське відділення рекомендувало учасникам ринку роздрібної торгівлі в межах м. Луцька ТзОВ «Арго-Р», ТОВ «ТД Аванта», ТОВ «Континіум-Трейд», ПП «ТД»Салют»,  Супермаркет «Велмарт» ТОВ «Фудмережа», ДП «Фуршет  Центр», ВТ ТОВ «Ресторан «Театральний», ПП «Тимаг», ТОВ «ПАККО Холдинг», ТОВ «Фоззі-Фуд», ТОВ «Клевер Сторс» мережа «7-23», ТОВ «Метро Кеш Енд Кері», ПП «Айслаг», ФОП Білозір М.П., ФОП Олішевському О.О., приватним підприємцям Веремчуку В.С., Горбачу А.А., Іванюк Л.Т. проаналізувати свою господарську діяльність та припинити дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

На виконання рекомендацій всі суб’єкти господарювання повідомили відділення про вжиття заходів на припинення дій щодо поширення інформації що вводить в оману. Зокрема, в мережі Гіпермаркету «Там Там» вирішили проводити акцію (на постійній основі): у разі невідповідності ціни, зазначеної в ціннику з ціною на касі – покупець отримує 15% знижку на цей товар, а якщо покупець виявить протермінований товар, то він гарантовано отримає 15% знижку на наступну покупку (і то нічого, що продаж товарів, строк придатності яких минув, забороняється законодавством про захист прав споживачів). Отже, знову ж таки споживачу необхідно бути пильним.

В статті 42 Конституції України проголошено: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт». Скоріш за все, споживачу неважливо хто захистить його права, передбачені Конституцією України, чи то органи АМКУ, чи органи служби захисту прав споживачів, адже пріоритет прав споживачів передбачений серед завдань обох зазначених органів.

Рекомендовані публікації

Додати коментар