Недобросовісна конкуренція – бути чи не бути?

Недобросовісна конкуренція – бути чи не бути?

«Конкуренція несе процвітання!» – саме цей лозунг вже багато років є основним постулатом для розвитку економіки нашої країни. Проте конкуренція дасть свої плоди та буде приносити користь як державі, так і її громадянами лише у разу якщо вона чесна, законна та добросовісна. Однак іноді суб’єктам господарювання дуже важко дотримуватись цих простих вимог, оскільки в їх гонитві за високими прибутками часто вмикається принцип «на війні, як на війні» і в хід починає йти недозволена етичними, моральними і законними постулатами «зброя».

Нечесна конкуренція – це нецивілізовані форми конкурентної боротьби, які проявляються в порушенні суб’єктами господарювання ринкових відносин, професійних, етичних, моральних норм і правил поведінки з метою досягнення неправомірних переваг у конкуренції.

Що ж саме вважається нечесною конкуренцією?

  1. Неправомірне використання позначень товару іншого виробника.

Копіювання зовнішнього вигляду товару, найменування, фірмового знаку, упаковки та інших позначень, які можуть привести до змішування.

Уявімо, що одне товариство дуже вдало скопіювало вже розкручений та популярний продукт і поставило на нього значно нижчу ціну. Зрозуміла справа, що споживачі починають купувати цей новий продукт думаючи, що це той відомий і якісний товар до якого вони вже так звикли. В результаті у автентичного товариства, що перше почало випускати цей продукт, падають продажі і знижуються прибутки.

  1. Дезінформація споживачів про товар.

Це коли самі виробники вказують неправдиві відомості про властивості свого товару: якість, сорт, безпечність використання, термін зберігання, приховані дефекти тощо. Для прикладу, недобросовісні виробники пишуть на упаковках товару, що товар відповідає певному ДСТУ, безпечний для дітей та не містить барвників, однак вся ця інформація не відповідає дійсності при детальному аналізі продукту.

  1. Компрометація товарів конкурентів.

Здійснюється через поширення неправдивих, неточних або неповних відомостей про властивості товарів своїх конкурентів. Також тут можлива і порівняльна реклама по типу: «у нас товар кращий ніж у них, бо…».

Це основні та найрозповсюдженіші методи нечесної/недобросовісної конкуренції, проте існують ще й такі види як розголошення та використання комерційної таємниці конкурента, економічне шпигунство, переманювання провідних спеціалістів фірм-конкурентів шляхом підкупу і тому подібне.

Буває і таке, що деякі нечесні методи конкурентної боротьби переростають у кримінальні злочини: шантаж, підпали, вибухи, убивства.

Все це зумовлює необхідність втручання держави в регулювання та усунення неприпустимих форм конкурентної боротьби.

Зокрема, у нашій державі таким основним органом, що виявляє прояви недобросовісної конкуренції на ринках, є Антимонопольний комітет України, метою діяльності якого якраз і є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності.

Так, особи, права яких порушені діями, визначеними чинним законодавством України як недобросовісна конкуренція, можуть протягом шести місяців з дня, коли вони дізнались або повинні були дізнатися про порушення своїх прав, звернутися до Антимонопольного комітету України, його територіальних відділень із заявою про захист своїх прав.

Відомство розгляне таку заяву і, якщо побачить ознаки порушення, то відкриє справу, дослідить стан відповідного ринку, а також всі обставини справи та винесе своє рішення проти порушника.

Загалом на сьогоднішній день Комітет для початку надасть такому порушнику обов’язкові для розгляду рекомендації в яких зазначить, що порушник має припинити вчиняти недобросовісну конкуренцію та офіційно спростувати поширені ним неправдиві, неточні або неповні відомості. У разі ж якщо ці рекомендації не будуть вчасно виконані, то відомство перейде до наступного етапу – штраф.

Такий штраф від АМКУ може складати до 5 % доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) суб’єкта господарювання за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Тому, перш ніж обрати один із методів недобросовісної конкуренції для отримання прибутку, слід добре подумати, чи варте воно взагалі того. У сучасному світі відносини між суб’єктами ринкової економіки характеризуються економічною змагальністю, або ж конкуренцією.

Економічна конкуренція — це суперництво між фірмами за вигідніші умови виробництва і збуту товарів та послуг, за отримання найвищих прибутків, а основою конкуренції є свобода вибору. Тож давайте не порушувати загально прийнятих правил та конкурувати чесно задля розвитку як власного бізнесу, так і економіки нашої країни загалом.

Категорії: Інше

Рекомендовані публікації

Додати коментар