Особливості надання нової державної допомоги вугледобувним підприємствам

Особливості надання нової державної допомоги вугледобувним підприємствам

Надання нової державної допомоги вугледобувним підприємствам, схваленої Урядом на початку лютого 2018 року, може опинитися поза законом.

Такого висновку можна дійти, ознайомившись зі змістом Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів із забезпечення вітчизняного виробництва вугільної продукції та подальшого реформування державного сектору вугільної промисловості, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 63.

Цією постановою Уряду врегульовано порядок використання бюджетних коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Здійснення заходів із забезпечення вітчизняного виробництва вугільної продукції та подальшого реформування державного сектору вугільної промисловості». На фінансування видатків за зазначеною програмою в бюджеті передбачено 1,3 млрд грн.

Ці кошти планується спрямувати на:

– оплату праці (у тому числі на погашення заборгованості із заробітної плати);

– технічне переоснащення та модернізацію вугледобувних підприємств (у тому числі на фінансування інвестиційних проектів).

Законом України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» передбачено, що нова державна допомога може бути надана лише після отримання відповідного позитивного рішення АМКУ.

Однак, по-перше, якщо звернутися до правил надання державної підтримки вугледобувній галузі, які застосовуються у ЄС, та яких має дотримуватися Україна (через приєднання до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства та підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС), допустимою може вважатися лише допомога, яка надається для закриття неконкурентоспроможних шахт, а також для здійснення досліджень, розробок та інновацій, охорони навколишнього середовища і заходів з підготовки кадрів у вугільній галузі.

По-друге, наразі в Україні відсутні окремі критерії оцінки допустимості державної допомоги на підтримку вугледобування.

За таких обставин АМКУ може визнати державну підтримку вугледобувної галузі недопустимою або ж незаконною, і тоді вона підлягатиме поверненню до державного бюджету в повному обсязі. При цьому за виконанням такого рішення Комітету пильно слідкуватимуть ЄС та Енергетичне Співтовариство, які, на відміну від антимонопольного відомства, мають достатньо важелів впливу на український Уряд.

Наразі ж Мінфін, Міненерговугілля та АМКУ спільно шукають вихід з ситуації, що склалася, однак до якого рішення вони прийдуть передбачити поки що складно.

Рекомендовані публікації

Додати коментар