СУД ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ ПЕРЕБРАВ НА СЕБЕ НЕПРИТАМАННІ ЙОМУ ФУНКЦІЇ: ЗМІНИВ РІШЕННЯ ОРГАНУ АМКУ ТА РОЗМІР ШТРАФНИХ САНКЦІЙ

Суд апеляційної та касаційної інстанції встановили, що місцевий господарський суд, змінюючи рішення Адміністративної колегії Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 28.01.2015, перебрав на себе не притаманні йому функції щодо зміни рішення та зменшення розміру штрафу без будь-якого правового обґрунтування.

Так, рішенням Адміністративної колегії Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 28.01.15 дії комунального підприємства «Міськводоканал» Сумської міської ради були визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

У місячний термін КП «Міськводоканал» Сумської міської ради було зобов’язано припинити порушення та сплатити штрафні санкції у розмірі 68 000 грн.

Підприємство оскаржило рішення органу АМКУ в судовому порядку.

Господарський суд Сумської області вважав за необхідне  визнати частково недійсним рішення тервідділення, змінивши пункт 2 (порушення КП «Міськводоканал» Сумської міської ради законодавства про захист економічної конкуренції) та 4 (розмір штрафних санкцій) резолютивної частини рішення.

Штрафні санкції були зменшені судом з 68 000 грн до 34 000 грн.

Суд апеляційної та касаційної інстанції встановили, що господарський суд при розгляді спору щодо визнання недійсним рішення Антимонопольного комітету зобов’язаний встановити всі фактичні обставини справи та визначити обґрунтованість чи необґрунтованість оскаржуваного рішення в цілому чи в частині, при цьому суд не наділений повноваженнями щодо його зміни та викладення у новій редакції.

Отже, місцевий господарський суд, змінюючи рішення Адміністративної колегії Сумського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 28.01.2015, перебрав на себе не притаманні йому функції щодо зміни рішення та зменшення розміру штрафу без будь-якого правового обґрунтування.

Відповідно до Закону України «Про Антимонопольний комітет України» у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має, зокрема, такі повноваження:  розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами;  приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення за заявами і справами, перевіряти та переглядати рішення у справах, надавати висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції; розглядати справи про адміністративні правопорушення, приймати постанови та перевіряти їх законність та обґрунтованість; перевіряти суб’єкти господарювання, об’єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;

Здійснення іншими органами державної влади повноважень Антимонопольного комітету України не допускається.

Закон України «Про захист економічної конкуренції»  не містить норм, які надавали б господарському суду право зменшувати розмір (а відтак і суму) стягуваних штрафу та/або пені (у разі їх правомірного нарахування).

Тому, зокрема, до відповідних правовідносин не може застосовуватись припис пункту 3 статті 83 Господарського процесуального кодексу України, який передбачає право господарського суду у прийнятті рішення зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню.

Колегія суддів Вищого господарського суду України на минулому тижні погодилась з висновками суду апеляційної інстанції щодо відмови у задоволенні позовних вимог КП «Міськводоканал» Сумської міської ради повністю.

Рекомендовані публікації

Додати коментар