ВГСУ ПІДТРИМАВ РІШЕННЯ АМКУ ПРО ВИЗНАННЯ ДІЙ ПАТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» В ОСОБІ РЕГІОНАЛЬНОЇ ФІЛІЇ «ОДЕСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» ЗЛОВЖИВАННЯМ МОНОПОЛЬНИМ СТАНОВИЩЕМ НА РИНКУ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ ТРАНСПОРТОМ ЗАГАЛЬНОГО КОРИСТУВАННЯ

Згідно з рішенням Антимонопольного комітету України від 22.09.2015 № 484-р за зловживання монопольним (домінуючим) становищем на загальнодержавному ринку перевезення вантажів транспортом загального користування було оштрафоване на 652 197,00 грн. державне підприємство “Одеська залізниця” (далі також – ДП «Одеська залізниця», Залізниця).

Так, державне підприємство “Одеська залізниця” безпідставно нав’язувало платні послуги користування і зберігання вагонів у складі поїздів № 024, № 069, які перевозили належні товариству з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство “НІБУЛОН” вантажі, та стягувало кошти за ці послуги, внаслідок необґрунтованої затримки у жовтні 2010 року вагонів у складі зазначених поїздів.

Сама по собі наявність у суб’єкта господарювання монопольного становища не є протиправною. Разом з тим, порушенням антимонопольного законодавства є зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку.

Такими є дії чи бездіяльність монополістів, які обмежують конкурентоспроможність інших учасників ринку, ущемляють їхні інтереси чи інтереси споживачів.

Найчастіше зловживання монопольним становищем проявляється у вигляді завищення цін  та зниження якості товарів та послуг.

Особливістю цього виду порушення законодавства про захист економічної конкуренції є здійснення суб’єктом господарювання, який займає монопольне становище на ринку, таких дій, що були б неможливі в умовах ефективної конкуренції на ринку.

АМКУ було встановлено, що ДП «Одеська залізниця» штучно, зловживаючи своїм становищем, створила послуги, за які стягувало плату безпідставно. ДП «Одеська залізниця» разом з іншими залізницями, об’єднаннями, підприємствами, установами й організаціями залізничного транспорту у складі Укрзалізниці є суб’єктом природної монополії на загальнодержавному ринку надання послуг з користування залізничними коліями, диспетчерськими службами, вокзалами та іншими об’єктами інфраструктури, що забезпечують рух залізничного транспорту загального користування, і займає на цьому ринку монопольне (домінуюче) становище з часткою 100 відсотків.

Між Залізницею і Товариством укладено договір, відповідно до якого ДП «Одеська залізниця» надає ТОВ СП «Нібулон» послуги, пов’язані з перевезенням вантажів.

В жовтні 2010 року Залізницею було затримано вагони нібито через неприйняття їх ТОВ СП «Нібулон» та неможливість приймання станцією призначення. За користування вагонами і зберігання вантажів Залізниця виставила рахунок та стягнула кошти. Тільки після оплати виставленого рахунку, ДП «Одеська залізниця» подало вагони.

АМКУ під час розслідування у справі було встановлено, що підстав і причин для затримки ДП «Одеська залізниця» вагонів взагалі не було.

Жодних підтверджень, які б свідчили про відмову Товариством приймати належні йому вантажі, Комітетом виявлено не було. На відміну від цього, було встановлено, що ТОВ СП «Нібулон» декілька разів зверталось до Залізниці та повідомляло про готовність терміналу прийняти вагони для вивантаження. Однак, Залізниця, не відреагувавши на звернення Товариства, затримала вагони та стягнула оплату за їх зберігання.

Зазначене призвело до ущемлення інтересів ТОВ СП «Нібулон» і було б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку вантажів транспортом загального користування.

В умовах конкуренції такі дії Залізниці призвели б до відмови споживачів від послуг цієї Залізниці і отримання таких послуг з перевезення вантажів від інших суб’єктів господарювання.

Місцевий, апеляційний та Вищий господарські суди встановили, що рішення АМКУ прийнято з дотриманням приписів чинного законодавства та в межах наданих Комітету повноважень.

Отже, запобігання, виявлення та припинення зловживань монопольним (домінуючим) становищем є одним з пріоритетних напрямів роботи Антимонопольного комітету України, що за сучасних умов забезпечує найбільший безпосередній соціально-економічний ефект.

Рекомендовані публікації

Додати коментар