Вищий господарський суд задовольнив позов АМКУ про стягнення з Укрзалізниці 100 мільйонів гривень пені

Вищий господарський суд України 01.08.2017 залишив касаційну скаргу Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці) без задоволення, а рішення попередніх судових інстанцій – без змін.

Суд встановив, що доводи касаційної скарги Укрзалізниці спростовуються висновками, доводами й мотивами, які наведені в судових рішеннях, прийнятих по суті справи, і для незгоди з якими у касаційної інстанції немає підстав.

Антимонопольний комітет України в 2013 році визнав дії Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці) порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на загальнодержавному ринку перевезень вантажів транспортом загального користування (рішення від 16.07.2013 р. № 576) (далі – рішення №1). Штрафні санкції за порушення становили 100 млн. грн.

В судовому порядку Державна адміністрація залізничного транспорту України оскаржила не власне рішення про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (рішення №1), а рішення АМКУ про перегляд рішення від 03.06.2014 № 321-р (далі – рішення №2), яким рішення №1 було залишено без змін.
Так, законодавство передбачає право відповідача звернутись до органів Антимонопольного комітету України з заявою про перегляд рішення, прийняті ними у справах. В даному випадку Укрзалізниця звернулась до АМКУ з метою переглянути рішення, але Комітетом рішення №1 було залишено без змін.

Судовими інстанціями було підтримано рішення №2 та визнано правомірною відмову АМКУ у задоволенні заяви про перегляд. Рішення №1 не оскаржувалось у судовому порядку. А оскарження рішення №2 не впливало на зупинення нарахування пені за невиконання рішення №1.

За період прострочення сплати штрафу Комітетом нарахована пеня, яка перевищує розмір штрафних санкцій. Так, загальна кількість днів прострочення сплати штрафу становить 67 (за період з 22.07.2014 по 26.09.2014), сума пені за один день прострочення – 1 500 000 грн., а за 67 днів – 100 500 000 грн.
Однак, положеннями Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що розмір пені не може перевищувати розмір штрафу, накладеного відповідним рішенням органу АМКУ, тому стягненню з Укрзалізниці  підлягає 100 000 000 грн пені.

Справа розглядалася господарськими судами неодноразово. Врешті-решт, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги Укрзалізниці.
Крім того, судом було відмовлено в задоволенні заяви Укрзалізниці про зменшення розміру пені, оскільки визначені для цього законом підстави відсутні.

Отже,

  • рішення органів АМКУ є обов’язковим до виконання;
  • особа, на яку накладено штраф за рішенням органу АМКУ, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу;
  • за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням органу АМКУ. Нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу. Нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом: справи про визнання недійсним рішення органу АМКУ про накладення штрафу; відповідного рішення (постанови) господарського суду. Нарахування пені зупиняється на час розгляду органом АМКУ заяви особи, на яку накладено штраф, про перевірку чи перегляд рішення у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
  • сума пені стягується в судовому порядку і зараховується до державного бюджету.

Рекомендовані публікації

Додати коментар