Закон України «Про публічні закупівлі» очікування та реальність

Закон України «Про публічні закупівлі» очікування та реальність

Певно, вже всі в нашій країні знають одне з найпродуктивніших та найвпливовіших досягнень України за минулі роки – це електронна система торгів «Prozorro», яка прийшла на зміну паперовим торгам. Може не всі детально знають як вона толком працює, та як працювати з нею, однак слово «Prozorro» на слуху уже в кожного громадянина нашої держави.

Проте на зміну старим паперовим державним закупівлям, разом з оновленням і електронною формою, прийшов також і новий закон, який ось уже третій рік регулює відносини у сфері публічних закупівель.

А саме, Закон України «Про публічні закупівлі» установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою цього закону є забезпечення ефективного і прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері та розвиток добросовісної конкуренції.

Самим законом передбачено ряд норм та правил за якими слід здійснювати публічні закупівлі.

Так, у розділі, що присвячений умовам здійснення закупівлі передбачені умови оприлюднення інформації про закупівлю, розкривається специфіка та робота тендерного комітету і уповноважених осіб замовника, показані методи і способи проведення закупівель, а також детально прописаний порядок оскарження процедур закупівлі.

Також нормами закону передбачено, що подання інформації під час проведення процедури закупівлі здійснюється лише в електронному вигляді через електронну систему закупівель «Prozorro», інакше інформація буде не розглянутою. Слід наголосити і про те, що скарги до органу оскарження теж подаються виключно в електронному вигляді – Колегія АМКУ просто залишить паперову скаргу без розгляду, вказуючи, що такий вид скарги непередбачений нормами чинного законодавства.

Є ще доволі просте та банальне правило якого слід дотримуватись і через яке вже постраждало як багато замовників, так і учасників закупівель, а саме: мова, що застосовується під час проведення процедур закупівель.

Законом передбачено, що під час проведення процедур закупівель усі документи, що готуються замовником, викладаються лише українською мовою. Також за рішенням замовника одночасно всі документи можуть мати автентичний переклад на іншу мову, проте визначальним є текст, викладений українською мовою.

Те саме стосується і скарг до органу оскарження. Виключно українською мовою слід подавати скарги, інакше Колегія АМКУ навіть не прийме їх до розгляду.

Наступні ж розділи закону детально описують існуючі види процедур закупівель (відкриті торги, конкурентний діалог та переговорна процедура) та розкривають їх специфіку і характерні особливості.

Однак, хоч цей закон, здавалося б, і передбачає всі необхідні принципи і норми, проте, як то кажуть, «немає меж для досконалості». А саме, випробувавши цей закон, фахівці, що працюють у цій галузі та постійно користуються законом зрозуміли, що Закон України «Про публічні закупівлі» потребує суттєвих змін.

Останні кілька років нові зміни до закону вже активно обговорювались та прописувались, і от 29 серпня 2019 року у парламенті зареєстрували законопроект № 1076, який передбачає нову редакцію Закону України «Про публічні закупівлі». Всі нововведення можна умовно поділити на чотири блоки:

– підвищення ефективності закупівель,

– введення персональної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель,

– удосконалення механізму оскарження,

– гармонізація з міжнародними стандартами.

Так, вказаний законопроект вводить поняття «спрощених» закупівель – закупівлі товарів, робіт і послуг на суму від 50 000 до 200 000 грн, які обов’язково будуть проводитись через систему «Prozorro»., що призведе до того, що приблизно 250 000 процедур на рік будуть виведені з тіні.

Також, цей законопроект пропонує суттєво вдосконалити механізм оскарження торгів в Антимонопольному комітеті України. Наприклад, плата за скаргу тепер буде не фіксованою (5 000 гривень – для товарів та послуг, 15 000 гривень – для робіт), а залежатиме виключно від вартості предмета закупівлі. У багатолотових закупівлях можна буде оскаржувати кожен лот окремо. До того ж, з’являється можливість оскарження відхилення пропозицій.

Однак чи буде прийнято Верховною радою України цей законопроект найближчим часом, поки не відомо, проте після схвалення законопроекту ще передбачено 3 місячний період для його впровадження в електронній системі та розробки необхідної підзаконної нормативно-правової бази. Таким чином, повний вступ в дію законопроекту, після його прийняття, очікується на початку 2020 року.

Категорії: Інше

Рекомендовані публікації

Додати коментар